05 november 2017

Bryg 73 Small batch Taiheke IPA

Jeg har skrevet det før, og skriver det gerne igen: Humlegården i Sverige (humle.se) er virkeligt gode til at skaffe frisk humle af selv de mest eksotiske slagser fra hele verden. Så da jeg forleden surfede rundt for at se, om jeg kunne finde noget godt økologisk humle, havde de adskillige spændende varianter - og endda nogle, høstet i 2017! "Det kan da ikke lade sig gøre!?" tænker du nok; høsten falder i september og dette VAR i september.

Men jo, hvis man kigger på den sydlige halvkugle, hvor høsten falder i marts/april, kan det lige akkurat lade sig gøre. Og da humle fra New Zealand er virkelig godt og spændende, købte jeg prompte tre slags: Motueka, noget mere Nelson S. samt Taiheke, der tidligere kaldtes New Zealand Cascade. Og da Cascade er the grand old daddy i IPA-brygning, skal 'frisk' (eller så frisk, som man nu kan få det i Danmark uden at dyrke det selv eller kende en der gør) humle naturligvis bruges til en klassisk IPA.

Jeg har samtidig længe haft lyst til at se, hvad der sker, hvis man virkelig voldhumler et bryg. Jeg har været tæt på med over 150 gram til et 20 liters bryg, men alligevel savnede jeg lidt 'umpfh'. Så denne gang bruger jeg de 100 gram Taiheke til blot 10 liter. Så skulle der ikke være tvivl længere!

Opskrift


2,75 kg Pale Malt  
0,25 kg Caramunich Malt (110,3 EBC) 

Mæskeprofil
Forsukring i 11,3 l vand ved 66,7 grader i 60 minutter
Mæskestop ved 75,6 grader i 10 minutter 
Eftergydning med 5,8 l vand ved 76 grader

Humleprofil
20 g Taiheke [6,0 % korrigeret] - koges i 60 minutter
20 g Taiheke [6,0 % korrigeret] - koges i 20 minutter 
20 g Taiheke [6,0 % korrigeret] - trækker i  20 minutter
40 g Taiheke [6,0 % korrigeret] - tørhumler i 7 dage

1 pk. Nottingham (Danstar)

Bryglog


Eftergyder med lidt for meget vand, så opsamler til kogning 15 liter ved 1.045, hvor det skulle have været 14 liter ved 1.051 inden kogningen. Tænker, det går, da styrken alligevel lander omkring de 6%. Mæskeeffektivitet på knapt 74%, så det er som det plejer. 

Sjovt at bruge det lille 'rørsæt' til Grainfatheren - der er langt ned til vandoverfladen, når der kun er 11 liter mæskevand i. Men alting bliver naturligvis hurtigere og lettere i løftene. Virker dog lidt fjollet at køre 18 liters kedlen i stilling for at eftergyde med under 6 liter. 

Godt, kraftigt kog - men det er jo oplagt, når der er så meget mindre væske at holde i kog.

Opsamler kun lige under 10 liter til gæring. Glemmer at måle vægtfylde, så anslås til 1.052. Giver en styrke i flasken på omkring 6% som forventet.

FG blev 1.010, så styrken i flasken bliver 5,75. Det hænger sammen med, at jeg bruger halvt så meget sukker til flaskekarboneringen denne gang - 3 g. pr. liter - da nogle af mine tidligere bryg er endt med at være noget overkarbonerede.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar