09 september 2017

Bryg 70 Vangede Steam

Her i Vangede har vi en forening - en slags 'naboforening' vil jeg tro, man kan kalde den - der hedder Vangedes Venner. Dem er der mange af! Over 1.000 medlemmer - men så er medlemsskab altså også gratis. De laver forskellige arrangementer, og da jeg længe har pudslet med tanken om at få gang i en hjemmebryggerklub her i mit 'hood', var det oplagt at undersøge, om Vangedes Venner kunne være interesserede i et lille oplæg i den lokale café om, hvordan man kan lave sit eget øl. Den idé tog de pænt imod, og arrangementet skal afvikles medio november.

For at kunne illustrere de forskellige ingrediensers indvirkning på brygget - mere konkret vandet, der her i Vangede er hårdt som granit - ville jeg lave en IPL med halvt vangedevand og halvt brandevand (fra Kvickly, 4,95 pr. 2 liter). Men da jeg dagen efter skal lave en lager for en kammerat, bliver dette bryg til en steambeer - en lager gæret ved 'stuetemperatur' - for jeg har altså ikke plads til to gærspande i mit gæringskøleskab.

For at gøre det hele lidt sjovere vil jeg humle den til h.... og tilbage igen, men med nogle aromatiske citrushumler (Amarillo og Cascade) - uden at give den overdreven bitterhed.

Opskrift


5,00 kg Pilsner (Fuglsang, økologisk)
0,25 kg Caramelmalt (110 EBC)

Mæskeprofil

Forsukring i 17 liter vand ved 64,4 grader i 75 minutter
Mæskestop ved 75,6 i over 10 minutter
Kogetid 60 minutter

20 g Cascade [5,50 %] koges i 60 minutter
20 g Cascade [5,50 %] koges i 30 minutter
1 Protafloctablet koges i 15 minutter
30 g Amarillo [9,20 %] trækker i 20 minutter
30 g Amarillo [9,20 %] tørhumler i 7 dage
30 g Cashmere [10,7 %] tørhumler i 7 dage

1 pkg Czech Budejovice Lager (White Labs #WLP802)

Bryglog


Får helt sikkert korn i urten under kogningen. Fik skubbet overløbsrøret ned under toppen af malten, da jeg skulle sætte topfilteret på. Har kørt kraftig recirkulering i starten, og det har helt klart taget en del af det, men den del, der er for stor til at komme igennem bundfilteret, vil blive kogt med. Det vil naturligvis give smag af kogt korn, men den fortager sig i løbet af modningen. 

Preboil vægtfylde: 1.042 for 28½ liter - det er meget præcist, hvad opskriften tilsagde. Der ER maltrester i urten, men det ser ikke ud til at være så slemt. Mæskeeffektivitet: 73%, så helt som sædvanligt ved en styrke omkring de 5-5½%.

Opsamler 22½ liter med en vægtfylde på 1.046. Det giver nok en styrke i flasken omkring de 5½%, hvilket er fint og tæt på opskriftens estimat. Humler delvist med bladhumle og hele kogler, men uden humlesokker eller filter. Men brygget ser alligevel meget rent ud, så bundfilteret virker efter hensigten.

God klarhed i flaskningen. Ender på 1.005. Havde brugt al min Cascade til næste bryg, så tørhumler med Cashmere, som da også er et mix af Cascade og Northern Brewer. Styrke i flasken: 5,8%.

Mild i smagen, noget maltet, men det tager af i modningen. Svært at bedømme humleudtrykket, men bitterheden er der godt nok.

Efter et par uger - og en tur på let frys - er smagen udviklet til en meget lækker pallette af frugtige noter, både fra humlen og gæren, der udskiller ekstra mange frugtige estere, når den får lov til at gære ved stuetemperatur.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar