05 juni 2017

Bryg 66 Barbe Rouge SMASH

Den helt igennem fantastiske bryg-butik Humlegården i Sverige (humle.se) er altid god for den humle, man lige står og mangler, og fragttiden er ikke meget længere, end fra danske online bryg-butikker. Så derfor gjorde jeg for nyligt indkøb i kategorien nye og - for mig - helt ukendte humler. Sjovt nok blev det til fire forskellige humlenyheder fra fire forskellige lande: to klassiske, den nuværende humlekonge og en totalt dark horse: Slovenien, England, USA - og Frankrig.

For at prøve humlerne ordentligt af, har jeg konstrueret en meget simpel SMASH-opskrift - single malt, single hop. I dag er det den franske Barbe Rouge, der skal i gryden - Humlegården beskriver den således: Smak och doft av röd frukt med inslag av jordgubb, körsbär och bubbelgum.

Et andet sted har jeg set, at man typisk ikke bruger mere end 50% Barbe Rouge i IPA'er, men kan gå op på 100% i f.eks. weissbier. Jeg kan godt forestille mig, at jordbær og banan vil smage godt sammen, men weissbier er ikke noget, jeg brygger, så en let pale ale må udgøre det fælles baggrundstæppe til at afprøve de fire humler.

Opskrift


5 kg Pale Malt

Mæskeprofil:
Forsukring: 16,5 liter vand ved 64,7 grader i 75 minutter
Mæskestop: 10 minutter ved 76 grader
Eftergydning: 15,75 liter ved 76 grader

Kogetid: 60 minutter

25 g Barbe Rouge [7,50 %] - koges i 60 min  
25 g Barbe Rouge [7,50 %] - koges i 20 min  
25 g Barbe Rouge [7,50 %] - trækker i 20 minutter efter endt kogning 
25 g Barbe Rouge [7,50 %] - tørhumles i 4 dage

Gær: Danstar Nottingham tørgær

Bryglog


Hvor er det fedt, at man kan redigere de enkelte trin i brygningen i den nye udgave af Grainfather-app'en. Jeg havde i første omgang sat mæskeprofilen op med medium mundfylde, men fortrød det 10 minutter inde i mæskningen - og wupti er temperaturen sat ned til 64,7 og tiden op til 75 minutter mens mæskningen kører - det er lækkert!

Preboil vægtfylde: 1.040, hvilket giver en mæskeeffektivitet på 71%. Opsamler 28 liter, hvilket er spot on. Styrken i flasken bliver nok omkring de 5%, hvilket er fint til at 'fremvise' en humle, der ikke skal 'drukne' i alkohol.

22 liter opsamlet til gæring med en endelig vægtfylde på 1.048. Udmærket inddampning. Der er dog lidt usikkerhed om målingen, da jeg glemte at måle, mens jeg hældte øllet på gærspand, men måtte tage en rest fra 'suppen' i bunden af gryden. 1.046, som da også var target i opskriften (omend på 23 liter) er også realistisk.

FG: 1.005 - styrke: 5,8%.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar