07 maj 2017

Bryg 63 - Imperial Amber Ale

Faldt over noget meget velduftende Crystal Malt (110L) forleden og fik spontant lyst til at lave en amber ale. Har haft succes med det tidligere. Har desuden noget lækkert frisk humle i fryseren (svenske Humlegården (humle.se) kan varmt anbefales - stort udvalg hurtig ekspedition og rimelige priser, selv når man lægger portoen oveni) - så derfor: velhumlet imperial amber ale til de kolde og våde sommeraftner - det er jo Danmark...

Opskrift


3,00 kg Pale Ale  
3,00 kg Pilsner 
0,50 kg Caramel/Crystal Malt - 110L 

Maler ved 0,05 for at forøge effektiviteten.

25 g. Simcoe [10,70 %] - koges i 60 min  
25 g. Centennial [7,40 %] - koges i 15 min 
25 g. Centennial [7,40 %] - trækker i 20 min
25 g. Simcoe [10,70 %] - trækker i 20 min 
44 g. Centennial [7,40 %] - tørhumle i 4 dage - split batch (ca. 12 liter) 
35 g. Simcoe [10,70 %] - tørhumle i 4 dage - split batch (ca. 10 liter)

California Ale (White Labs #WLP001)

Mæskeprofil 

Ét trin: 66,7 grader forsukring.
Mæsker ud ved 76 grader.

Bryglog


Malede tidligere ved 0,7 - 0,75, men effektiviteten med den størrelse kerner, jeg har denne gang, var simpelthen for lav. Valser i dag ved 0,05. Tydeligvis for fint. Meget træg cirkulation til at starte med. Meget pulver og halve/kvarte kerner. Skal dog nok få en god effektivitet ud af det - om ikke andet så på grund af, at eftergydningen helt sikkert kommer til at være langvarig.

Tænker, den rette indstilling snarere er 0,06 i valsen.

Efter en halv times tid blev gennemløbet mere effektivt, men ventilen på pumpen var aldrig mere end 1/3-del åben for ikke at få recirkuleret for meget smulder.

Dejligt lang eftergydning - men under recirkuleringen (en slags vorlauf, jeg er begyndt at lave med køleren) så brygget pludselig ikke så klart ud, som det gjorde under mæskningen... Nå, men der er jo også pilsnermalt i... 

Spot on pre-boil vægtfylde: 1.050. Opsamler Knap 29 liter. Og så er vi igen oppe på 73% effektivitet. Godt og på tide, men ikke prangende...

OG 1.054 - lidt lavt, skulle have været 1.056 - og opsamler lige under 23 liter til gæring. Alt i alt ret tilfredsstillende. Men samlet effektivitet er alligevel kun 62½. Tænker, det faktisk hænger sammen med, at afkogningen ikke er så voldsom, som profilen forudsætter. Samtidig tabte jeg en del i dag til hele fire humlesokker, som nok trak det meste af ½ liter ud. God nok mæskeeffektivitet, men hverken den eller den samlede effektivitet er bedre, end da brygningen foregik i gryder. Jeg har ingen anelse om, hvad jeg skal gøre for at opnå de 90% mæskeeffektivitet, jeg har hørt, andre har!

Overraskende nok den relativt høje mæsketemperatur taget i betragtning ender FG på 1.005. Alkoholstyrken i flasken bliver derfor på 6,8%. Noget dejagtig i smagsprøven, men det fortager sig efter en uge eller to - det er ikke unormalt ved bryg med relativt høj styrke. God bitterhed. Ikke så meget fornemmelse af humlen på dette stadie. HOV - kommer lige i tanke om, at jeg da vist har glemt at tørhumle. Splitter batchet i to små og tørhumler med Simcoe hhv. Sentennial i hver sin spand - så bliver effekten af tørhumlingen samt de to forskellige humler synlig...

Nå, så to uger i spanden fik alligevel barberet mere restsukker væk: 1.003! Styrke i flasken: 7,1%. Flasker i to batches - Centennial med brun kapsel, Simcoe med hvid. Synes, den er lidt hård - måske tanniner? Nu giver vi dem lidt tid på flaske og ser, om ikke, det jævner sig.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar