11 februar 2017

Bryg 60: East Coast Citra IPA

Har længe gerne villet lave en rigtig østkyst frugtbombe, men har først nu fundet ud af, hvordan de gør - i hvert fald et stykke af vejen: hvedemalt, havre og tørhumling under gæringen. Samtidig har jeg forsømt Citra - en meget populær humle - måske lidt for populær? - men til dette formål er den perfekt.

Vandet i Vangede er meget hårdt og ret basisk (pH 7,7). Derfor foreslog den gode brygpusher, at jeg skulle tilsætte forsuret malt - det har jeg ikke prøvet før - lyder interessant.

Opskrift


0,1 kg risskaller
3,0 kg Pale Ale  
2,0 kg Pilsner
1,0 kg valset havre
1,0 kg hvedemalt
0,30 kg forsuret Pale Ale (aciduleret)
10 g Citra [9,30 % korrigeret] - koger i 60 min 
20 g Citra [9,30 % korrigeret] - koger i 30 min  
30 g Citra [9,30 % korrigeret] - koger i 15 min  
40 g Citra [9,30 % korrigeret] - trækker i 20 min 
50 g Citra [9,30 % korrigeret] - tørhumles under gæring i 4 dage
50 g Citra [9,30 % korrigeret] - tørhumles inden flaskning i 4 dage
1 pk American Ale (Wyeast Labs #1056)

Mæskeprofil

Proteinstop med 23 l ved 50 grader i 30 minutter
Forsukring ved 67 C i 45 minutter
Udmæskning ved 76 C i 10 minutter

Bryglog


Advarsel: når topfilteret sættes ned i en Grainfather, skal man ikke kun sørge for, at gummilisten rundt langs kanten ikke hopper af, men også have et øje på midterhullet. Det havde jeg ikke, og så fik jeg skubbet det centrale forlængerrør ned i malten. Det betød, at der kom malt ned i røret og dermed ned under maltfilteret. Dette malt vil - da der er filter i pumpen - tage hele turen med igennem brygprocessen, herunder kogningen, og selvom jeg vil forsøge at 'skumme' det ud senere, vil jeg ikke kunne undgå, at noget af malten bliver 'kogt' med. Om der kom nok ned til at give en kedelig bismag må tiden vise - ærgerligt. Der er immervæk investeret næsten 300 kr. i dette bryg.

Nå, det ser nu ud til, at kun ganske lidt røg videre - fiskede det op, jeg kunne, og så må resten gøre det, det nu skal gøre.

For hurtig eftergydning, hvilket er lidt underligt, men måske hænger sammen med, at jeg kom 100 gr. risskaller i. Til gengæld er den samlede mæskeeffektivitet god: 75%. Preboil OG på 1.051 (target) og volumen 29 liter (+1 i forhold til target). Og så er det den klareste urt, jeg endnu har haft med Grainfatheren. Det dokumenterer bare, at det at gå OP i størrelse under formalingen af malten var det helt rigtige valg! Men hvor er det paradoksalt, at netop når jeg brygger en East Coast IPA, bliver urten klar! Det skal dog nok ændre sig frem til, at brygget kommer på flaske...

Fik ikke helt så kraftig en afkogning, som jeg havde forventet, da jeg for udluftningens skyld havde køkkendøren stående på klem. Så OG endte kun på 1.054. Til gengæld er volumen formentlig større end forventet, hvilket jeg imidlertid har lidt svært ved at bedømme, da der ikke er skala på de nye gæringstanke, jeg har købt. Så jeg sjusser mig til 24-25 liter. Vi skal nok ende med en styrke på flaske på godt 6%. Alt i alt udmærket.

Syrlige drops. Dem, man fik hos farmor. Sammen med en citronvand... Det er, hvad den smager af umiddelbar efter endt karbonering. Over et par uger er den dog faldet lidt ned, men mangler stadig noget friskhed og frugtighed, jeg ikke tror, den får.  Ikke så uklar som ventet og ikke så godt et skum, som 1 kg. havre burde give. Alt i alt ikke den øl, jeg havde ventet, men udmærket drikkelig. Jeg tror dog ikke, jeg kommer til at bruge Citra som single hop humle en anden gang.

Styrke i flaske: 6,2%

Ingen kommentarer:

Send en kommentar