28 januar 2017

Bryg 59: Scottish Export

Jeg har tidligere ikke været så heldig med Scottish Wee Heavy. De er blevet for 'fede', for 'off' på en måde, jeg har lidt svært ved at forklare. Denne gang går jeg mere roligt til værks. Godt nok er der meget karamelmalt i brygget, men også en del bitterhed til at ballancere det ud. Styrken er beskeden (under 5%), og det er jo netop karakteristisk for øl på de britiske øer. Og så har jeg faktisk en pakke skotsk gær liggende, så mon ikke, det er tid?

Jeg undrer mig imidlertid lidt over, hvordan de forskellige softwarekomponenter i min samlede brygløsning kan komme frem til så vidt forskellige bedømmelser af brygget, som tilfældet er. For det første er app'en til Grainfatheren ikke enig med Beersmith om vandmægderne, selvom jeg bruger en korrigeret Grainfather-profil i Beersmith, og selvom jeg jo importere opskriften derfra til appen. Forskellen er ikke så stor, men taget i betragtning det besvær, jeg har haft med forholdet mellem vand og malt, så er dette mildt sagt noget irriterende.

For det andet er de HELT uenige om, hvilken farve, det færdige bryg ender med. Beersmith siger ravfarvet - måske til den lidt mørke side - mens app'en siger... sort! Nå, tiden vil vise, hvem der får ret...

Opskrift


4,0 kg Pale Malt 
0,7 kg Maris Otter 
0,5 kg Caramunich II  
0,3 kg Caraaroma 
0,03 kg Chocolate Wheat 
70,00 gr Northern Brewer [korrigeret til 4,11 %] - koger i 60 minutter
Protafloc tablet koger i 15 minutter
1 pk Edinburgh Ale (White Labs #WLP028) 

Mæskeprofil

60 minutter ved 67 grader
10 minutter ved 76 grader

Eftergyder med 14,5 liter vand ved 77 grader

Bryglog

Så tror jeg faktisk, jeg knækkede den - 25 minutters eftergydning - så er vi ved at være der! Det slog mig, at det kunne være, min malt blev valset for fint (ca. medium), og at skallerne dermed ikke i tilstrækkelig grad kom til at fungere som filter. Samtidig undrede det mig, at urten under mæskningen ikke blev så klar, som jeg har set andre få det. Derfor: grovere formalning i dag 0,07 på en skala fra 0,02 til 0,10 - hvad det så end er, det angiver. Jeg kunne ikke se, om urten blev klarere, for first running ER meget mørk i dette bryg, men med lidt fornuftig pres på filteret og så den grovere formalning lykkedes det altså at få en fornuftig eftergydningstid. Nu mangler jeg bare at finde ud af, om det har hjulpet på vægtfylden - og dermed på effektiviteten.

Jeps - det har det. 1.044 er 1 over target og volumen er ½ liter over target, så effektiviteten i mæskningen er nu på 73%! Sådan - NU spiller klaveret!

23½ liter på 1.047, hvor opskriften siger 23 liter på 1.048 - det er temmelig meget 'spot on'. Nu tror jeg, jeg har fået 'drejet' brugen af anlægget ind, så det passer med, hvad jeg har sat op i softwaren (eller omvendt...). Men jeg er stadig langt fra den effektivitet, nogle rapporterer, på over 80%... Tiden vil vise, om jeg kan nærme mig. Stort fremskridt i dag!

Styrke i flaske på 5% er meget fint og helt inden for rammerne af stilen.

Ahemn... Dagen derpå: kom i tanke om, at jeg havde sat timeren på GF'en til 45 minutter, fordi det var der, jeg skulle tilsætte Protafloc, hvorefter det hele skulle koge et kvarter mere (var af praktiske årsager nødt til at stoppe den automatiske afviklingen af brygget). Så ingen P-tablet og kun 45 minutters kogning... Nå, det går nok... Kan være jeg omstikker med noget Isingglas om et par uger...

Prøve efter 14 dage: FG stadig højt: 1.020 - undrer mig lidt, men mon ikke, den kommer dernedad. Til gengæld smager øllet virkelig godt - noter af læder, tobak, karamel, mælkechokolade... Glæder mig til at flaske det om et par uger!

FG 1.010. Endelig en skotte, der lykkes for mig. Virkelig lækker med noter af karamel, læder, tobak og chokolade, også i det færdige resultat. Styrke i flasken: 5,2%.

Smagsbedømmelse: Endelig en skotte, der smager godt. Karamelnoter uden at være klistret, tobak, læder. Er der lidt stald også? Tør, middel mundfylde.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar