01 januar 2017

Bryg 57: Mandarina B

Tre bryg på fire dage, og så endda en nytårsaften imellem - jeg må virkelig have savnet det! Og ja, jeg kan blive ret stædig, når der er noget, der ikke vil, som jeg vil... Så i dag en ret simpel opskrift - 3 kg. pale, 3 kg. pilsner og så (hovedsageligt) den dejlige, frugtige og milde Mandarina Bavaria humle. Prøver denne gang at være mere 'håndfast' overfor masken - presse topfilteret noget hårdere ned - både under mæskningen og eftergydningen - jeg VIL altså have en effektivitet over 75%, som jeg har kunnet få i gryderne... Laver i øvrigt et proteinstop ved 45 grader i 30 minutter, da der er pilsnermalt i. Bare fordi jeg kan...

Opskrift


3 kg Pale Ale 
3 kg Pilsner (Øko, dansk)
35 g Columbus (Tomahawk) [3,00 %] - koger i 60 min  
40 g Mandarina Bavaria [4,00 %] - koger i 20 min 
1 stk. Protafloc tablet - koger i 15 mins 
40 g Mandarina Bavaria [4,00 %] - koger i 10 min 
50 g Mandarina Bavaria [4,50 %] - i blød i 20 min 
50 g Mandarina Bavaria [4,50 %] - tørhumling i 4-5 dage 
1 pkg Liberty Bell (Mangrove Jack's #M36) 

Mæskeprofil:

Proteinstop ved 45 grader i 30 min med 19 liter vand
Forsukring ved 65 grader i 75 min 
Enzymdeaktivering ved 76 grader i 10 min 
Eftergyder med 14 liter ved 75 grader 

Bryglog


Denne gang kører appen brygdagen igen - en lettelse, når man nu har købt sig et nyt anlæg... Men jeg har fundet en del fejl og uhensigtsmæssigheder i appen, så jeg forventer en snarlig opdatering. Måske jeg faktisk for en gangs skyld skulle skrive til dem om det... Jeg kunne ellers ikke drømme om at kontakte app-udviklere, men disse folk har jo lissom et andet og højere formål med deres virksomhed.

Roder godt rundt til at starte med og presser topfilteret ret solidt ned over masken. Har i øvrigt optaget et fif fra en fyr på Youtube, der har lagt en lille si hen over drænhullet i midten. Den fanger faktisk en del småtteri, som ellers ville være havnet i urten...

Eftergydning bedre, men stadig ikke god nok - under 10 minutter. Kunne godt have presset topfilteret endnu mere ned på malten. Vægtfylde før kogning på 1.047 og en samlet volumen på 28 liter er en effektivitet på 70%, så det er meget bedre, men stadig ikke helt godt nok. Tror stadig, jeg skal justere formalingen, hvilket jeg ikke har gjort denne gang - for ikke at ændre på flere parametre på én gang. 

Denne gang har jeg imidlertid taget højde for den lavere effektivitet, så jeg får nok et bryg omkring de 5½%, hvilket klæder denne humle bedst... 

Hmmm... Er ikke helt sikker på de 1.047 alligevel. Mine målinger fra dette anlæg er 'all over the place'! OG endte på 1.049. Eller 1.051 eller 1.053 - hvilket gør over ½% forskel i styrke. Nå, men lad os så bare sige, at effektiviteten landede et sted mellem 65 og 70% og at OG nok ligger omkring 1.051. Opsamler 21 liter til gæring. Styrken bliver omkring 5½%. Bare der nu ikke er alt for meget humle i - selvom noget af det var halvgammelt (2014).

Sjovt i øvrigt med humlefilteret (en indsats til Grainfatheren fra folkene bag): Den holder rigtigt godt på snasket, men jeg så på intet tidspunkt, at urten inde i filteret kogte, mens alt det udenom gjorde - og jeg kan være noget i tvivl om gennemstrømningen inde i filteret... Især når der er omkring 170 gram humletabletter i...

Nå, om 1-1½ måned vil vi være langt klogere omkring dette..

FG 1.007 - styrke i flasken: 6,2%. Det er fint - også i forhold til mængden af humle. Smager dejligt, men mandarinen er ikke så fremtrædende, som jeg husker den fra den hvede, jeg tørhumlede med Mandarina Bavaria. Måske er det forskellen på en halvgammel humle og en frisk. Men lad os se, hvad der sker over de kommende uger.

Én ting må jeg sige til GF'erens fordel: der er langt mindre bundfald i, end ved mine hidtidige bryg!

Kapsel: Hvid - ½ liters.

Smagsbedømmelse: rigtigt lækker, blød. God mundfylde. Bredt smagsindtryk - ikke kun mandarin. Tropefrugter, citrus. Tørstslukker til terrassen!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar