06 august 2016

Bryg 49: Rug Pale Ale

Så kom der en portion vand mere fra gården i Sverige. Den ESB, jeg lavede på første leverance, blev rigtigt god. Mild, floral, blid bitterhed. Denne gang prøver jeg at sænke både styrke og (tildels) bitterhed med en egen kreation: en rug pale ale.

Generelt er der en trend imod bryg med lavere alkoholstyrke men samme eller mere smag. I sommerens løb fik jeg lejlighed til at smage Svanekes 'alkoholfri' øl, som var virkelig lækker - god mundfylde, ikke ét snært af vandighed, gode urteagtige og frugtige noter fra humlen. Jeg er ikke lige så ambitiøs, men har dog en ambition om at lægge dette bryg under 4,5 %, hvilket er meget lavt for mig.

Opskrift


22 liter vand fra gården i Sverige
6 liter vangedevand
2,50 kg Pale Malt
0,40 kg Rugmalt
0,35 kg valset havre
0,30 kg Pilsnermalt
0,20 kg Caramunich I
10 gr. Amarillo [7,00 %] - koges i 60 min
10 gr. Amarillo [7,00 %] - koges i 15 min
10 gr. Amarillo [7,00 %] - koges i 5 min s
10 gr. Amarillo [7,00 %] - trækker i 20 min
Nottingham (Danstar)
Protafloc tablet - koges i 15 minutter

Bryglog


Mæsker ind med 10 liter ved 72,5 grader. Rammer 66,6 grader. Falder til 65,6 efter et kvarter. Vil nok prøve at holde temperaturen over 65 for at få noget krop i brygget. Med 25 minutter tilbage bliver jeg alligevel bekymret for mundfylden, så tilsætter 350 gr. havregryn og én liter næsten kogende vand. Stabiliserer derved temperaturen omkring de 65 grader. I flg. opskriften skulle dette løfte alkoholstyrken til 4,6 fra 4,2, men jeg er ret sikker på, at valset havre ikke bidrager til stivelseskonverteringen, da kornet jo ikke er maltet. Nå, det bliver interessant at se.

Opsamler 23,5 liter med en vægtfylde på 1.034 til kogning. Det er 3/4 liter under målet men spot on med vægtfylden - efter indregning af havren. Så hvis man lægger det manglende vand til, ender vægtfylden nok omkring 1.032, hvilket kun ligger én over, hvad opskriften sagde før indregning af havre...

Jeg har nok overdrevet, hvor meget, jeg taber til bundfald i urtgryden efter jeg har monteret en hane med filter i den - og især i dag, hvor jeg kun bruger pellet-humle, og ingen hele kogler, der 'griser' noget mere. Så den ekstra liter, jeg sikkert henter ind på den måde, ballancerer nok den mængde urt, jeg mangler, meget godt ud.

Mæskeeffektivitet: 71%, hvilket er fint, især taget i betragtning, at de sidste 6 liter udmæskningsvand var koldt (min udmæskningsgryde er kun på 14 liter, så 12 liter deri og 6 tilsat fra hanen via gryden, så det kom ind via mæskearmen).

OG, målt ved flameout, er 1.042. Det er nærmest perfekt 'on the spot', hvis ikke man medregner den valsede havre som bidragyder til sukkerstofferne (og tilsætter den 3/4 liter, der manglede i kogningen). Heldigvis er det sådan, at man selv kan korrigere ingredienserne, så nu er valset havre sat til '0' i potentiel ydelse. Med den korrektion bliver min mæskeeffektivitet på hele 78.5%, hvilket er superfint.

Nottingham er kendt som en gær, der gerne går dybt i sukkerstofferne, og med en gennemgående mæsketemperatur under de 66 grader, er der god grund til at tro, at dette bryg ender over 4,5% i flasken - men ikke på 5%. Det er fint. Lad os se, hvordan malt (rugen især, selvom der ikke var meget), humle og vand spiller sammen denne gang.

Sætter 16 liter til gæring med en vægtfylde på 1.041. Min nye hane på urtgryden gav mulighed for at efterlade det urt, som er mest fyldt med proteinrester. Kunne nok have hentet en liter mere ud, men så ville jeg have fået mere bundfald, så dette må gøre det...

Jeg fik aldrig tørhumlet, så det bliver nok mere end english pale ale end en india pale ale, og det er også fint, for det giver atter en gang vandet mulighed for at skinne igennem. Smagsprøven ved flaskningen viste i hvert fald stor rundhed, blødhed og alligevel en god bitterhed.

FG på 1.007 giver en styrke i flasken på 4,8%.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar