05 oktober 2015

Bryg 31: Wee Heavy II

Den første Wee Heavy, jeg lavede, var et 'shake and brew'-sæt, hvor jeg nok kunne se, hvilke typer malt og humle, der var i, men ikke målestoksforholdet. Til gengæld blev øllen rigtigt god - og meget populær hos især de kvindelige medlemmer af familien - god sødme og meget lidt bitterhed. Her på tærsklen til rigtigt efterår (september har aldrig rigtigt været en efterårsmåned i min bog), er det jo passende at få en ordentlig vintervarmer på flaske, så derfor dette 'remake', som skulle kunne være drikkeklar, når det værste vintermørke har sænket sig over landet... Og samtidig skulle dette være dagen, hvor den nye kogeplade skulle i brug!


Opskrift


Type: Scottish Wee Heavy
Opskrift: Q-bryg
Brygdag: 4. oktober 2015
Q-navn:

Malt:
3,0 kg Maris Otter
2,0 kg Pale Ale
1,0 kg Carared
0,5 kg Caramunich II
0,25 kg Caraaroma
0,1 kg Peat Smoked Malt
0,05 kg Chocolate

Humle:
30 gr. East Kent Goldings (EKG) [5,00 %] - koges i 60 min
20 gr. East Kent Goldings (EKG) [5,00 %] - koges i 20 min

Andet:
½ tablet Protafloc, koges  i 20 min
15 gr. kalsiumsulfat til i alt 28 liter vand - tilsat før mæskning

Gær:
Dry English Ale (White Labs #WLP007)

Kapsel:
Orange

Bryglog

Jeg havde sat opskriftens mæskeprofil til 'stor mundfylde', så programmet anbefalede en blot 40 minutter lang mæskning. Det giver så naturligvis en meget lavere udnyttelse af malten og en lavere alkoholstyrke, men samtidig sikrer det, at der er flest muligt af de lange sukkerstrenge, der giver sødme og fyldighed. Og med lidt held kan humlens bitterhed og urtefornemmelse ballancere den store sødme, så det bliver en helstøbt oplevelse.

Jeg mæskede ind med 19 liter ved 75 grader og med de næsten 7 kg. malt tilsat var gryden helt fyldt - som i at væsken stod op til kanten af gryden og skummet over kanten... Temperaturen landede omkring 68, hvilket var lidt lavt, så jeg varmede til 69 grader. Efter 40 minutter udmæskede jeg med yderligere 13 liter vand ved 90 grader, hvilket viste sig at være lige i overkanten. Jeg opsamlede over 21 liter til kogning og yderligere 1 liter til vasken - blot for at se, hvor meget, der var i alt. Dette passede mig i øvrigt godt, da jeg dels gerne ville have styrken lidt under de 8%, opskriften sagde, dels skulle teste den nye kogeplade, som meget gerne skulle kunne koge 21 liter.

Og hold da helt op - ikke bare kunne den koge 21 liter, urten var nærmest i kog inden jeg havde tømt mæskegryden! For første gang siden, jeg lavede et 10 liters batch som bryg nr. 1 har min urt kogt så godt... Jeg forventer mig rigtigt meget - dvs. bedre øl på grund af bedre kogning - af denne plade! Den fylder det dobbelte af en normal kogeplade, men selv om den kun fik 240 V over en 10 A sikring, klarede den altså opgaven til UG...

Jeg endte med at sætte 17½ liter til gæring med en OG på 1.066. Det giver vel en styrke i flasken på mellem 6½ og 7%, hvilket er særdeles tilfredsstillende.

Og så alligevel ikke. FG endte på 1.024 (kun 2 højere end opskriften estimerede), men på grund af den lavere OG ender styrken på 5,9%. Det er dog helt fint, selvom det nu ikke længere formelt er en wee heavy. Smagen er præget af karamel og kiks, stor mundfylde - den vil damerne kunne lide!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar