12 juli 2015

Bryg 24: Irish Red

Da jeg skulle købe ind til bryg 22 (bock'en), var jeg nødt til at købe 5 kg. Cara Red, da butikken ikke havde mere i løs vægt. Derfor var det oplagt at brygge en red ale med noget af det tilbageværende malt. Desuden er det en øltype, jeg - lige som med brown ale - har været udfordret af: jeg synes simpelthen ikke, jeg har fået nogle kommercielle varianter, der hævede sig over middel. Så er der kun ét at gøre: lave en selv og se, om den bliver bedre...

Der er ret lidt humle i dette bryg - kun lige nok til at give den nødvendige bitterhed og kun humler med et mildt, urtepræget udtryk.

Opskrift


Type: Irish Red Ale
Opskrift: Q-bryg
Brygdag: 12. juli 2015
Q-navn:

Malt:
3,00 kg. Pilsner
1,00 kg. Carared
0,20 kg. Caraaroma (måske overkill - der bliver i hvert fald karamel nok i den øl...)

Humle: (Alphasyreindhold korrigeret for alder)
15 gr. First Gold [5,10 %] - koger i 60,0 min
23 gr. Styrian Goldings [2,00 %] - koger i 60,0 min (en rest, jeg havde liggende...)
15 gr. First Gold [5,10 %] - koger i 15,0 min

Andet:
½ tablet Protafloc i 15 minutter

Gær:
WLP004 Irish Ale (dette er efter sigende Guinness-gæren - spændende om den også kan bruges til ales)

Kapsel:
Hvid


Bryglog


Skulle egentlig have mæsket ind med 12 liter og sparget ud med 14, men det passer dårligt til mit udstyr, så jeg bytter om. Det giver en vand til malt-ratio på 3, hvilket er acceptabelt. Med mit nye refraktometer kan jeg måle, om OG er høj nok før kogningen, og hvis ikke, kan jeg nå at tilsætte lidt maltekstrakt. Det er helt sikkert at med så meget karamel i smagen, må styrken ikke komme under de 4,4, opskriften estimerer - og gerne ligge over.

Rammer 66 grader. Beersmith-programmet hævder, at malten kun holder 4,2 liter vand svarende til 1:1. Det er ikke min erfaring, men nu må vi se - jeg vil ikke risikere at sparge ud med for meget vand. Hellere mindre end tyndere øl!

Efter 20 minutter er temperaturen faldet til 64-65 rundt om i masken. Hæver til 66+ igen og lader gryden stå på eftervarmen. Vil gerne have en periode omkring 67 grader.

Mæskede ud med godt 11 liter. Opsamlede 19 liter. Så jeg havde ret i at undre mig over, at opskriften foreskrev, at malten kun holdt 4,2 liter. 14+11 = 25. Opsamler 19. Malten holder altså 6 liter svarende til 1,4 gange maltens vægt - mere i tråd med de 1,6, jeg plejer at regne med.

Min mæskning blev meget effektiv i dag - som den plejer ved øl med lav til middel styrke - måske helt oppe over 73%. Refraktometret målte 1.049 for OG i urten før kogning, hvor opskriften sagde 1.038. Styrken tegner altså til at gå over 5, hvilket bringer den uden for stilen, og da der kun er 19 liter, tilsætter jeg en liter kogende vand, hvilket skulle bringe pre-boil OG ned omkring 1.046 i stedet.

20 liter er dog faktisk for meget for min kogeplade... Flere gange undervejs måtte jeg lægge låg på for at få gang i kogningen. Nå, men post-boil OG ligger i flg. refraktometret på 1.054, hvilket er 'spot on' i forhold til opskriften, når mæskeeffektiviteten sættes til 74% og den samlede brewhouse effektivitet sættes til 70. Det er et meget fint resultat, selvom styrken kommer op på 5,2 mod maksimalt 4,6 for stilen. Dette er vigtigt input til korrektioner i de øvrige opskrifter, jeg har forberedt, som har middel styrke og derfor kan formodes at få lignende høj effektivitet.

En væsentlig bidragyder til effektiviteten er imidlertid også, at det lykkedes mig at udmæske med næsten perfekt tempereret vand. I starten var temperaturen over 85 grader, men afkølingen i slanger, pumpe og mæskearm var på ca. 9 grader, hvorved det vand, der ramte masken, blev lige under de magiske 77 grader - præcist hvor jeg gerne ville have det. Dermed udvaskes der langt mere effektivt, og hvis man så samtidig kan have en meget langsom udmæskning, bliver resultatet formentlig endnu bedre. Det bliver interessant at se, om dette også øger effektiviteten betydeligt på de stærkere øl, f.eks. den rug IPA, jeg vil lave i næste weekend.

Nå, enden på komedien blev, at jeg satte 16½ liter + ½ liter gærstarter over til gæring. Både hydrometer og refraktometer gav en endelig OG på 1.050, hvilket giver en samlet effektivitet på 65% og en mæskeeffektivitet på 72%. Alt i alt gennemsnitligt, hvilket det også skal være, for det er det, opskrifterne er baseret på... Styrken i flasken er så estimeret til 5,2%, hvilket også er fint...

God brygdag, selvom det er ved at være længe siden, jeg sidst bryggede. Jeg kunne da også godt mærke, jeg var lidt rusten...

FG ender på 1.011, hvilket er udmærket. Det betyder, at der ikke er så meget restsukker, som jeg frygtede. Det kan også betyde, at der kommer knap så meget sødme og 'krop' i øllet, som man kunne have ønsket. Nå, men styrken i flaske bliver så 5,5% - lige i overkanten, men inden for det acceptable. Flasker i øvrigt i ½-liters flasker, da der er tale om en 'hverdagsøl'.

Prøven smager i øvrigt godt - god karamelsødme, god afsluttende bitterhed. Florale noter fra humlen.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar