03 maj 2015

Bryg 22: Bock

Jeg kom til at købe 25 kg. pilsnermalt - endda dansk. Det er allerede kommet i brug i den tjekkiske lager, som er blevet rigtigt god, og i breakfast stouten, som blev skudt så meget forbi opskriften, at jeg vil lave en mk. II. Men når det kommer til pilsnermalt er det naturligvis vanskeligt at komme uden om de bayeriske øltyper - og her er bocken en klar favorit. Dels er den stærkere end pilsner, oktoberfest og alle de andre, og dels er den mørkere med flere af de gode karamelmalte. Derfor er dagens bryg en bock.


Opskrift


Type: Bock
Opskrift: Q-bryg
Brygdag: 3. maj 2015
Q-navn:

Malt:
3,00 kg. Munich II
1,50 kg. Pilsner
0,50 kg. Carared  (var 'nødt til' at købe 5 kg. øko, så nu er jeg nok også 'nødt til' at lave en red ale!)
0,50 kg. Vienna Malt
0,25 kg. Caramunich II
0,10 kg. Caraaroma

Humle:
60 gr. Hallertauer Mittelfrueh [4,00% 2013] - kogt i 60,0 min - måske lidt lidt, men en bock skal ikke være humlet...

Andet:
½ tablet Protafloc i 15 minutter

Gær:
WLP833 German Bock

Kapselfarve:
Hvid

Bryglog

Mæsker ind med 16 liter ved 72½ grad. Rammer 66 grader. Måtte måske godt have været én grad varmere.

Med god isolering af mæskegryden kan jeg formentlig holde den over 64 grader timen igennem. Det er ret perfekt.

God mæskning - efter en time i gryden var temperaturen stadig over 65 nogle steder. Opsamler 18½ liter - lidt for lidt, men jeg har heller ikke fået regnet på, hvor meget malten holder i dag. Tilsætter i stedet 1 liter kogende vand. Det gør ikke noget, denne øl ikke bliver så stærk.

Sætter 17 liter fra til gæring - kunne godt have undværet den ekstra liter vand, da OG ender på 1.063. Bliver FG 1.018 som opskriften forudsiger, ender styrken på 6,3 i flasken, hvilket lige akkurat er inden for stilen...

Så snart, Maltbazaren får det billige refraktometer på hylden igen, skal jeg have ét, for så kan jeg måle vægtfylden direkte i urten og lade være med at fylde op, når det ikke er nødvendigt.

I øvrigt en hektisk brygdag: flaskede samtidig Copenhell og dokumenterede det på film, vaskede tøj, købte ind - og nu vil jeg gå ud og slå græs, når jeg har vasket op efter brygdagen... Sådan går det, når man kommer tidligt i gang - kl. er 14:55! :)

FG endte på 1.019. Det betyder, at min mæskningstemperatur har været helt korrekt - jeg har fået den mængde ikkeforgærbare sukkerstrenge, jeg skulle få i henhold til opskriften.

Styrken i flasken bliver 6,2%.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar