01 maj 2015

Bryg 19: Imperial Amber Ale

Der er ikke nogen tvivl om, at mit vand udfordrer mig, når jeg skal lave lyse øl. De får en skarphed, der ikke altid klæder dem, hvilket jeg er ret sikker på, kommer fra vandets hårdhed og den mineralske sammensætning. Jeg kan justere lidt, og jeg kan koge noget af hårdheden væk, men der ingen tvivl om, at mit vand egner sig bedst til mørkere øltyper. HVOR mørke, de behøver være, er så en helt anden sag, så derfor tager jeg i dag det første skridt fra lysere ales imod den MØRKE side... Med en Amber Ale.



Jeg har været så heldig, at min faste ingredienspusher lige havde pakket noget frisk humle fra 2014, da jeg kom forbi for at købe ind til dette bryg. Så både Citra og Chinook, der skal i denne øl, er så friske, som det nu kan lade sig gøre at få amerikanske humler i Danmark!

Opskrift


Type: Imperial Amber Ale
Opskrift: Q-bryg
Brygdag: 1. maj 2015
Q-navn: Må vi SÅ be’ om noget ordentligt øl!?

Malt:
5,00 kg. Pale Malt
1,50 kg. Munich
0,30 kg. Cara Gold

Humle:
40 gr. Chinook (blade, 8,7% korrigeret) first wort
10 gr. Citra (blade, 10,6% korrigeret) i 60 minutter
60 gr. Chinook (blade, 8,7% korrigeret) i 10 minutter

60 gr. Citra (blade, 10,6% korrigeret) tørhumlet i 7 dage

Andet:
½ tablet Protafloc i 15 minutter
2 gr. Epsom salt (tilsat ved 0 min. kogning)

Gær:
WLP001 California Ale

Kapsel:
Rød (to med sort)

Bryglog

Dette skal være en stærk øl - 9,1% siger opskriften - så derfor skal der mæskes ved relativt lav temperatur. Jeg starter med 18 liter ved knapt 71 grader, hvilket giver en starttemperatur efter tilsætning af malten lige under de 65. Efter 15 minutter er vi tættere på 63 grader, så jeg sætter gryden på eftervarmen på blusset for at sikre, temperaturen i hvert fald ikke falder yderligere. Efter 30 minutter var temperaturen faldet til under 63, så jeg tænder for blusset på middel varme og får plads til 1 liter kogende vand, da malten har suget en del allerede. Pakker desuden gryden ind i et gammelt liggeunderlag (som vist ikke var så gammelt og vist var ret dyrt, men nu er det altså blevet klippet i form til min mæskegryde!). Temperaturen derefter lige knapt 66 grader.

Ender med at mæske i 75 minutter for at være sikker på at have fået maksimal konvertering af stivelse til sukker.

6,8 kg. malt holder lige under 11 liter vand. Skal jeg opsamle 20 liter, skal jeg altså mæske ud med 13 liter. Dette bryg kommer til at udnytte mit udstyr til det yderste! :)

Opsamler 20½ liter - og der er stadig noget tilbage i mæskegryden, så malten holdt åbenbart ikke helt 11 liter.

Sætter 16½ liter til gæring. OG blev 1.070, hvor opskriften forudsagde 1.082, så min reelle effektivitet har kun været på 55%. Noget skyldes naturligvis, at jeg mæskede med for meget vand (formentlig omkring 1½ liter), hvilket jeg stadig ikke helt forstår... Jeg tror, jeg skal have målt alle mine mængdeangivelser efter med et litermål og en tommestok...

Nå, med lidt held skulle styrken kunne komme tæt på 8%, hvilket vel også er OK. Blot bliver bitterheden og humlekarakteren endnu tydeligere end den havde været ved de 9%. Så er det bare at håbe, at det ikke bliver for meget af det gode...

FG ender på 1.012. Styrken i flasken bliver derfor 8% lige ud. Prøven dufter himmelsk af humle citrus - dette bliver en klassiker!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar