02 april 2015

Bryg 16: Tjekkisk pilsner

Jeg har været igennem White Labs katalog over vådgær mange gange efterhånden, og det er virkeligt inspirerende. Årstiden og den tilstundende sommer taget i betragtning - samt med afsæt i det faktum, at jeg har købt mig 25 kg. pilsnermalt - har jeg valgt at kaste mig ud i en tjekkisk pilsner med gær fra Budejovicky Mestansky Pivovar - altså den originale Bud!

Denne gang har jeg lavet en dobbelt gærstarter - altså først ½ liter og dagen efter ½ liter mere, men jeg er kommet i tvivl om, om jeg gør det rigtigt: med en gærlås i proppen bliver gærstarteren faktisk kun ganske lidt iltet, og det er jo sådan set det, der er den væsentligste pointe med en starter - at give gæren ilt til at formere sig. Nå, jeg synes nu nok, at mængden af gær i bunden af kolben er vokset rimeligt meget i forhold til kolben, så mon ikke det går...?

Opskrift


Type: Tjekkisk pilsner
Opskrift: Q-bryg (tilpasset)
Brygdag: 2. april 2015
Q-navn: Hot summer

Malt:
3,5 kg. dansk pilsnermalt
0,1 kg. Cara Hell

Humle:
40 gr. First Gold (5,29% reduceret for alder) i 60 minutter (lidt uortodokst valg, men jeg har ikke nok Saaz, og dette er kun til bitterhed...)
40 gr. Saaz (1,4% reduceret for alder) i 15 minutter

½ tablet Protafloc i 15 minutter

Gær:
WLP802 Czech Budejovice Lager

Denne gang har jeg ikke tilsat mineralske salte - og alligevel ligger Ph-værdien nede omkring 5. Det burde den ikke gøre med så lys en maltsammensætning og en udgangs-Ph-værdi på 7,7 - jeg begynder at tro, at mit vand i virkeligheden slet ikke kommer fra, hvor jeg tror...

Bryglog


Mæsker ind med 10½ liter vand til 3,6 kg. korn. Lidt vanskeligt at holde temperaturen. Har valgt at lægge temperaturen omkring 64-65 for at få en let krop og god styrke. Ligger nok mest på 63-64.

Varmer op til 75 grader og tilsætter ca. 6 liter 80 grader varmt vand gennem mæskearmen. Det gør, at vandet ikke er over 77 grader, når det rammer masken.

Mæsker ud med ca. 9 liter. Opsamler 21 liter. Dette er lige i overkanten, men jeg har lyst til at koge denne øl i 1½ time i stedet for én for at give lidt mere karamel i smagen og koncentrere urten lidt.

Den nye mæskepumpe og mæskearmen virker perfekt! Det er et lidt sårbart arrangement - ingen unger i køkkenet når far mæsker (sig) - men hold da op, hvor er det en lettelse for skulder og arm...


Strømforsyningen, som fra ny koster lige så meget som pumpe og strømforsyning til sammen, men som jeg fandt brugt lige i nærheden, gør det muligt at regulere pumpens hastighed trinløst, og så kan man få en meget langsom udmæskning, hvor vandet til udmæskningen tilføres i samme hastighed, som udmæskningen til urtgryden sker. Jeg fik det vel til at tage omkring 20 minutter at tømme 21 liter ud - og det må sådan set gerne tage endnu længere tid...

Efter kogningen er der 19 liter i gryden inkl. to humleposer, der nok sluger mindst ½ liter - og i sig selv fylder mindst 1 liter. Men så tilsætter jeg også næsten én liter gærstarter.

OG = 1.046 (opskriften estimerer 1.049), men dette er før tilsætning af lidt over 0,8 liter gærstarter. Men dels er der allerede alkohol i den, dels er 0,8 liter ud af 16,5 liter i alt mindre end 5%, så den reducerende effekt er nok forsvindende.

Med lidt held lander vi på en FG omkring 1.010, hvilket vil give en alkoholstyrke i flasken på lige over 5 (estimeret til 5,4 i opskriften). Udmærket til en pilsner...

Beregnet brew house efficiency = 68%, hvilket er OK.

FG: 1.008. I prøven af den grønne øl går Saaz-humlen meget tydeligt igennem. Måske er programmet, jeg bruger, for 'hårdt' når det gælder at reducere alphasyreindholdet i forhold til alder? 

Styrken bliver 5,4 i flasken.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar