05 oktober 2014

Udstyr pr. oktober 2014

Nu er en bryggers udstyr jo en dynamisk størrelse, så derfor bliver gennemgangen et øjebliksbillede, men jeg vil også gerne benytte anledningen til at opfordre til seriøse overvejelser om, hvordan man vil organisere sin brygning, inden man begynder at købe ind - modsat hvad jeg gjorde...

Men lad os starte med starten: jeg havde besluttet mig for at gå i gang med hjemmebryg og havde set en startpakke med to gærspande og noget 'løsøre' til en favorabel pris hos AL-Bryg. Jeg ville i første omgang kun lave et ekstrakt, så derfor behøvede jeg sådan set ikke andet, men da jeg blev bidt af 'iver', da jeg først så alt udstyret, og da jeg kunne få en 25 l. gryde med rabat, slog jeg til - jeg var sikker på, jeg nok skulle få den i brug.

Gryden er sådan set god nok. Jeg har dog opdaget, at det er den, Biltema også har - endda 150 kr. billigere. Rustfrit stål og med hane i bunden. Alt sammen meget godt. Men altså - og som damen sagde: den er bedst til gas. Jeg har ikke gas. Og en gasbrænder koster mere end en 'rigtig' gryde til induktion med falsk bund og rigtig tappehane - meget mere. Sååhdehhh... Nå, den kunne vel du til mit glaskeramiske komfur!?

Jo og ja - og så alligevel. Da jeg skulle lave bryg 1, som kun er 10 liters, var der så lidt vægt på bunden, at jeg troede, der var gået en poltergeist i gryden, da den først blev varm! Den hoppede og dansede da metallet slog sig - hvilket naturligvis fik vandet til at skvulpe og dermed grydens hoppen og dansen til at blive endnu værre! Jeg måtte stå og holde på gryden mens den varmede op og varmede vandet, så jeg kunne begynde mæskningen, men bagefter kunne den bare stå og vippe på den konkave bund selv med 10 liter vand og 2-3 kg. malt i...

Noget andet er hanen. Den hane, gryden er født med, har to grundlæggende 'fejl': placering og type. Først typen: hvis man vil mæske i sådan en gryde, kan man ikke købe en falsk bund - den passer ikke til nogen af de præfabrikerede bunde... Derfor er man nødt til at bruge et indskruningsfilter (et langt rør, der består af vævede ståltråde monteret på en tud med indvendigt gevind), men hanen i gryden har ikke noget indvendigt gevind, så man kan slet ikke skrue filteret i! Dernæst placeringen: Hanen er med bøj som en gammeldags vandhane, men den lave placering i gryden betyder, at mundingen på hanen rager længere ned, end bunden af gryden! Hvilket så betyder, at gryden slet ikke kan stå på mit komfur!! Så ja, i sandhed en gryde, der giver sine udfordringer... God til ekstrakt (der skal du slet ikke bruge så stor en gryde...!?), ikke så god til ting, der skal filtreres - og absolut bedst til gas.

Nå, ret skal være ret: jeg fik skiftet hanen til en 'ligeud' med indvendigt gevind, har lige mæsket 17 liter med indskruningsfilteret i og tappet glimrende urt af. Eneste tilbageværende problem er, at til meget maltrige bryg er 17 liter faktisk for lidt, med mindre man batch sparger med næsten samme mængde efterfølgende. Når man har fyldt 4-5 kg. malt oven i de 17 liter, er det meget knebent med pladsen til mere vand...

Konklusion? Well, det tog mig 1½ måned at finde et sted, hvor jeg kunne købe en 30 liters gryde uden at få revet armen af, men havde jeg ventet på dét i stedet for at købe 25 liters gryden, var jeg nok aldrig kommet i gang. Så har jeg fortrudt? Nej! Men jeg har ærgret mig over, at jeg følte mig begrænset af udstyret... Nu har jeg så suppleret, og vil sige, at jeg er 'ved at være der' - men først nu og først efter mange overvejelser om, hvor, hvordan og i hvad min brygning skal ske!

Gryder

I dag består mit grydesæt af flg.:

14 liter - mest til udmæskningsvand
25 liter med tud og filter - til mæskning
30 liter - til urtkogning

Jeg vil dog også på et tidspunkt have sat tud og filter i 30 liters gryden, så jeg kan koge humle uden sokker...

Kastanjerne bruges ikke i brygningen - det er bare den tid på året...

Varmekilder

Jeg varmer vand til mæskning på mit glaskeramiske komfur i 25 l. gryden. Det fungerer fint. Det tager lang tid, men det går. Jeg kunne godt gøre det hurtigere, men hvis man bare starter med det, har man tid til at få alt det andet 'gear' gjort klar imens.

Til de to nye gryder - 14 l. og 30 l. - der kan bruges på induktion, har jeg købt en enkelt induktionsplade til bare 150 kr. i Kvickly. Det er meget billigt, men hold da op, hvor er det effektivt!

Til venstre spargevand på induktion, i midten mæskevand på komfur, til højre malt - MEGET malt

Udmæskning

Da jeg skulle udmæske 'for alvor' i går (første gang mæskede jeg med malten i en filterpose), var jeg nødt til at få lavet et afløb fra mæskegryden til urtgryden, som gjorde, at urten ikke blev iltet for meget. Det viste sig, at de gode mennesker i Maltbazaren havde det hele til faget henhørende. Ud over, at de tidligere havde solgt mig hanen og det indvendige indskruningsfilter - de havde også en nippel, der passer på forsiden af hanen (kan lige anes på billedet) og naturligvis passende fødevaregodkendt og varmebestandig silikoneslange der kan bruges sammen med.

Når man har lavet sig sådan en opstilling,
føler man sig rimeligt 'pro'

Køling

Man skal ikke læse sig langt tilbage i denne blog for at finde ud af, at køling har været mig en udfordring. Jeg har resolveret, at straks økonomien tillader det, skal jeg have mig en kobberchiller. Det nytter ikke noget det andet. Men indtil da bliver det med denne på: Jeg har købt mig den største murerbalje, jeg kunne få, anskaffet fittings, boret huller, nedfrosset 15 l. vand i gamle mælkekartoner (lad være med at spørge, hvorfor jeg ligger inde med så mange mælkekartoner! Jeg har nok 200 mere...), og vupti - så kan 20 l. urt køles til 23 grader på 2½ time. Not so bad me think...

Efter billedet blev taget fik jeg sat plaster over ventilationshullet i grydens låg. Desuden måtte jeg fjerne afløbsslangen på den anden side - der var simpelthen ikke aftræk nok. Så måtte overløbsvandet bare rende ud på fliserne. Men med isen i blev det faktisk ikke nødvendigt at tilføre ret meget vand!

Har jeg så efterhånden brugt lige så meget på dimser og spande til mit kølingscirkus som en urtchiller koster? Ikke helt, men vi er ved at være der...

Gæring og modning

Til temperaturregulering under gæring og modning har jeg købt mig et køleskab. Som det fremgår af den ulyksalige historie om bryg 0, er min kælder i bund og grund for varm. Derfor var den eneste løsning at anskaffe et køleskab med ekstern termostatregulering og da det viste sig, at en god kollega netop stod over for at skulle skifte køleskab, viste muligheden sig.

Bryg 1 står i flasker på hylden, bryg 2 er i spanden.
Termostaten ligger ovenpå.

Konstruktionen virker i teorien perfekt: termostaten (det, der ligger oven på skabet) har jeg sat til 17-19,5 grader, hvilket skulle give plads til lidt udsving (især på toppen, da gæringen i sig selv producerer varme, og da det meste gær helst skal arbejde under 21 grader). Den sekundære fermentering i flaskerne skal helst ske i samme temperaturinterval, og derfor er det også et perfekt sted til flaskerne de første par uger efter flaskning.

Men så opstår problemet: når den sekundære fermentering er færdig, skal øllet modnes og bundfaldet 'sætte sig'. Det sker bedst ved lavere temperaturer - typisk omkring 11 grader. Men så kan jeg jo ikke gære nyt bryg samtidig!? Ikke så godt. Nå, men jeg tror, løsningen må blive et køleskab nr. 3 (hvis man tæller husholdningens normale køleskab med), som så samtidig kan blive stort nok til at kunne rumme 2 gærspande. Men den tid, den glæde. Når bryg 1 i flaskerne skal ud og modnes, og da det er en meget humlet og meget lidt maltet IPA, tror jeg bare, jeg graver ud i det 'rigtige' køleskab og sætter dem ved de ca. 5 grader +/-, der er der.

Der er dog ingen tvivl om, jeg får et problem i næste uge, hvor jeg skal lave bryg 3 - for hvor skal den gærspand stå? Der er nemlig ikke plads til to i køleskabet. Min plan er at sætte bryg 2 ind i krybekælderen, hvor der vel er 20-21 grader og så tage evt. frugt-/banansmag med i den i forvejen formentlig temmelig komplekse palet, hvis det skulle gå så galt...

Hygiejne

Jeg er nok blevet lidt hys med rengøring og desinficering af remedierne, men jeg kan også forstå, at det er både nødvendigt og helt normalt blandt hjemmebryggere... Jeg fik en lille flaske rensemiddel med startpakken, men det forslår ikke til mange bryg, så nu er jeg gået på den uhellige kombination af soda (til rengøring) og StarSan til desinficering! Og godt vejledt af fyrene i Maltbazaren har jeg lavet en blanding af demineraliseret vand og StarSan i en flaske med forstøver, så jeg altid lige kan 'spraye' de ting, jeg tager fat i. Supersmart!

Alt det andet

Nå, men resten er rimeligt standard: et par gærspande, et standard hydrometer, en håndholdt kapselpåsætter, flaskerenser, flydetermometer osv. Hvad jeg dog er særligt glad for, jeg har købt, er et flasketræ, hvor flaskerne kan hænge til tørre, når de er blevet desinficeret. Det er altså virkeligt smart og et veritabelt mareridt uden.

---

Well, jeg kan forstå, et 'haul' er det nye sort blandt unge piger (fortrinsvist, formentlig), hvor de på f.eks. YouTube viser deres seneste indkøb af tøj, makeup og andre rare sager for hinanden. Lad så dette være mit 'haul' hvad bryg-setup angår. Jeg ved, der er mange andre måder at løse opgaverne på, men kan du ikke lave det selv og/eller har en rigtigt god fantasi, skal du altså regne med at købe ind for 2.500-3.000 kr., før du er oppe at køre med et blot nogenlunde kapabelt udstyr. Det er i hvert fald min erfaring... Ikke at det ikke er en god investering - det er bare ikke nødvendigvis billigt at være hjemmebrygger. På den anden side har mit kamera kostet det dobbelte (bare for huset), så alt er jo relativt ;)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar