06 oktober 2014

Bryg 3: Rudolfs Red Ale

Så er julebryg nr. 2 i 'spanden' (dvs. sat til gæring). En rigtigt god brygdag uden stress og med et minimum af tunge løft. Jeg kan se på det hele, at når jeg en gang får sparet sammen til en chiller (og en hævert), kan jeg stort set helt eliminere løftene - indtil gærspanden skal i køleskab...

Jeg har i øvrigt fundet ud af, at det er meningen, man skal koge uden låg. Det vidste jeg ikke... Det er åbenbart så indlysende, at ingen af de opskrifter, jeg har brugt, ulejliger sig med at nævne det. Problemet er, at hvis man har låg på, kan nogle sulfur-forbindelser, der kan give smag af kogte gryn, ikke undslippe urten. Det er typisk ikke noget problem med mørke og stærke øl, men lyse og lette øl kan altså få en utilsigtet bismag. Nu er sagen så bare, at min 1.800 watts induktionsplade ikke kan holde gryden i kog, når der er 23 liter urt i og låget er af... Så det blev til ca. ½ med og ½ uden låg i denne omgang.

På trods af, at jeg fulgte opskriftens mængdeangivelser: 16½ l. vand til mæskning og 14 l. til udmæskning, ender jeg alligevel med kun omkring 19 l. i gærspanden. Dels suger alt det malt rimeligt meget, dels er der en stor fordampning, når man koger uden låg. Så det er vel bare at fylde ekstra på!

Opskriften estimerede med 1070 i OG, mens jeg kun kom på 1065. Jeg går ud fra, at forskellen må ligge i marginalerne i temperaturstyringen (måske kom jeg ikke HELT op på 76 grader de sidste 10 min.?) eller i en mindre indkogningsgrad fordi jeg var nødt til at bruge låg...


Øllets navn
Rudolfs Red Ale
Brygget den
12. oktober 2014
Ølstil
Juleale
Flasket den
1. november 2014
Opskrift
Maltbazaren
Smagt den

Brygtype
All-grain kit 20 l.
Q-navn
Q III: Kanelklister (heller ikke min idé!)
Malt
Mængde
Kommentar
Pale Ale Malt
3 kg.

Munich 2 Malt
1,8 kg.

Abbey Malt
0,5 kg.

Biscuit Malt
0,7 kg.

Café Malt
0,25 kg.

Mæskningsmetode
Valsede selv malten hos Maltbazaren. Efter valsning gik der 13 dage før brygdag. Kan have tabt noget i den tid.

Humle
Mængde
Alpha-syre
Tilsat efter
Kogetid
Kommentar
Fuggle
40 gr.

0 min.
60 min.

Fuggle
60 gr.

55 min.
5 min.



















Andre ingredienser
Kogetid
Kommentar
Kanel (10 gr.)
0 (i ved flame out, bliver i til 80 gr.)

Koriander (10 gr.)
Samme

Kardemomme (5 gr.)
Samme

Sød appelsinskal (tørret) (5 gr.)
Samme

½ Protafloc tablet
10 min.
Klaringsmiddel
Gær
Kommentar
T-58 (Specialty Ale Yeast, pebret og krydret smag)
Rehydreret i 2 x 15 min.
Gæringsdato
Temperatur
Kommentar












Alkoholprocent
Værdi
Kommentar
OG
1065
Opskrift: 1070
FG
1025
Opskrift: 1017
Alkoholprocent - slutgæret (OG-FG)/7,5
5,3
Opskrift: 7%
Alkoholprocent – flaske (OG-FG)/7,5 + 0,3
5,6

Kommentarer til brygningen
Urt iltet ved at blive hældt igennem en stor pastasigte. Gav god 'bruser'-spredning ved ophældning i gærspand. Meget naturligt skum på overfladen. Samtidig blev gæren rehydreret, så jeg forventer livlig aktivitet efter blot 12 timer
Bedømmelse af smag
Gravitetsprøve: maltsødme (naturligvis), overraskende meget bitterhed, krydret, men ikke overvældende

Det er blevet en leg at flaske efter at jeg har købt en ekstra gærspand til at omstikke til samt en automatisk hævert. To ryk og så kører det grønne øl stille og roligt over i tappespanden. Og med en fyldestav (ikke trykkestav...) til at fylde flaskerne får man meget stor præcision og effektivitet.

Smagte lidt på en prøve før omstikning og dette lover altså rigtigt godt. Krydderierne virker meget velbalancerede, der er kant i både maltfylden og humlebitterheden, så efter en måneds tid på flaske vil jeg tro, dette bliver en rigtig lækkerbisken! Kan dog se af selv de mest optimistiske beregninger, at den ikke er færdigmodnet før til juleaften...

Jeg har tænkt lidt over den lidt lavere OG og den noget højere FG. Der er naturligvis tale om to forskellige årsagssammenhænge. Den lavere OG kan skyldes, at jeg mæskede i over 16 liter vand. Det giver en tyndere mask, hvilket kan have konsekvenser for udtrækket af sukkerstoffer. Desuden spargede jeg med lige lovligt lidt vand, hvilket muligvis også kan have betydning. Samtidig mæskede jeg ved relativt højere temperaturer hele vejen igennem (+65 grader), hvilket giver relativt højt indhold af ikke fermenterbare sukkerstoffer. Dette kan forklare den relativt høje FG (meget restsukker).

Alt i alt vil jeg tro, jeg får en lidt sødere øl med knap så meget alkohol til at balancere sødmen og krydderierne, men det kan også give en mere kompleks profil på maltsmagen - det er jo dog en god samling af malte, der hver især kan bidrage med interessante nuancer til smagen. Nå, det bliver spændende at se henne omkring juleaften...

Juleaften: Denne øl har udviklet sig rigtigt flot, på trods af sin unge alder (kun lige akkurat én måned på køl). Den ville dog ikke have taget skade af en måned mere, tror jeg. Smagen er kompleks, fyldig, præget af krydderierne uden at de overdøver, men samtidig er der en friskhed, der i tidligere smagninger mindede om cola, men som nu blot er en god syrlighed, der kompenserer for de sødlige noter. Desværre er der ikke flere tilbage til at prøve en længere lagring af på, med mindre nogle af de, der har fået øllet forærende, har valgt at lægge en til side.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar